Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Przejdź do sklepuWspółczesne dzieci żyją w świecie, który zmienia się szybko, jest głośny, pełen bodźców i napięć. To dzieci coraz częściej doświadczają lęku, nadwrażliwości, trudności w relacjach czy wybuchów złości. Nie dlatego, że są niegrzeczne, ale dlatego, że nikt nie pokazał im jeszcze, jak radzić sobie z emocjami.
Emocje u dzieci są naturalne i potrzebne. Trzeba tylko nauczyć się je rozumieć. I właśnie tu ogromną rolę odgrywa nauczyciel przedszkola. To on codziennie obserwuje, jak dzieci reagują na zmiany, konflikty, porażki. I to on może stworzyć przestrzeń, w której dziecko usłyszy:
➡ „Widzę, że coś cię zdenerwowało”
➡ „Masz prawo czuć smutek”
➡ „Zaraz razem poszukamy sposobu, co z tym zrobić”
Ta przestrzeń wymaga czasu, stosowania odpowiedniego języka, i narzędzi.
Z pomocą przychodzą programy i materiały edukacyjne stworzone z myślą o codziennej pracy w grupie przedszkolnej. Coraz więcej nauczycieli sięga dziś np. po zestaw „Poznajemy kolorowe emocje”, roczny program pracy z emocjami, który powstał w oparciu o książkę „Rózia i kolorowe emocje”.
To właśnie Rózia, bohaterka opowiadań napisanych rytmicznym, dziecięcym językiem przeprowadza dzieci przez codzienne sytuacje, w których pojawiają się złość, wstyd, radość, lęk czy zdziwienie. Dzięki jej historii dzieci uczą się, że:
Dla nauczyciela to ogromne ułatwienie: scenariusze, plakaty, pytania do rozmowy i propozycje zabaw są gotowe. To pozwala skupić się na dzieciach, a nie na szukaniu materiałów.
Przedszkole to często pierwsze miejsce, gdzie dziecko uczy się rozumieć siebie w relacji z innymi. To tutaj odkrywa:
Tylko że do tego potrzebna jest przestrzeń i mądry przewodnik.
Badania pokazują, że dzieci, które uczą się rozpoznawać i wyrażać emocje:
To nie tylko inwestycja w dobrostan dziecka tu i teraz. To także profilaktyka zdrowia psychicznego, tak bardzo potrzebna w dzisiejszym świecie.
Edukacja emocjonalna w przedszkolu ma jeszcze jeden ważny wymiar: łączy świat nauczycieli i rodziców. Kiedy rodzic widzi, że w grupie dziecko poznaje emocje, łatwiej mu kontynuować te rozmowy w domu. Kiedy nauczyciel ma narzędzia, by rozmawiać o uczuciach, buduje zaufanie i głębszą relację z rodziną dziecka.
Właśnie dlatego w ramach programu z Rózią, wiele przedszkoli zaprasza rodziców do wspólnych zajęć czy wspólnych spotkań wokół bajki. To proste, ale mocne sposoby na budowanie wspólnego języka.
Jeśli chcemy, by dzieci były gotowe do życia we współczesnym świecie, musimy też pomóc im poznać siebie.
Złościć się, nie raniąc. Płakać, nie wstydząc się. Prosić o pomoc, nie czując winy.
Edukacja emocjonalna w przedszkolu to pierwszy krok do tego, by dzieci wyrosły na dorosłych, którzy czują, rozumieją i budują.